Deel met anderen!

Interessant? Deel deze tip gerust!

Welk imago-risico loop jij met jouw rapporten, brieven en e-mails?

Natuurlijk weten we dat het verstandig is om je teksten door anderen te laten nalezen.

Het is nog best lastig om kritisch naar je eigen tekst te kijken.

Voor jou zijn sommige zaken zo logisch dat je een extra uitleg overbodig vindt. En je hebt je tekst al zo vaak herschreven en herlezen dat je inmiddels volkomen blind bent voor je eigen taal- en typfouten.

We weten dit, en toch vragen we zelden feedback op onze teksten. En we vinden dat we daar ook hele goede redenen voor hebben.

 

5 redenen om geen feedback te vragen

1. Feedback krijgen betekent altijd nóg meer werk.
Je bent allang blij dat je tekst eindelijk af is. Je tekst moet nú de deur uit!

2. Jouw collega ziet je al aankomen met je tekst.
Daar heeft ‘ie helemaal geen tijd voor. Veel te druk met zijn eigen werk.

3. Sommige feedback ontvang je liever niet.
Misschien ken je ze wel: collega’s die werkelijk over elke zin wel wat te zeuren hebben.

4. Je bent bang dat je je eigen zinnen niet meer herkent.
Vraag je een keer feedback, blijken zowat al je zinnen herschreven te zijn.

5. Ik heb gewoon geen feedback nodig.
Dan zijn jouw teksten foutloos en in één keer te begrijpen. Top! Help vooral ook anderen daarmee.

 

Herken je deze redenen?

Vast wel een paar toch? We leven immers vaak in de waan van de dag en dan komt het niet altijd goed uit om je tekst nog na te laten lezen.

Maar… wanneer er dan toch iets aan jouw tekst blijkt te mankeren, loop je wel enig risico.

 

Twijfels over jou

Je lezers zullen het je niet snel vertellen, maar het kan best zijn dat ze de volgende zaken in twijfel trekken:

Jouw intelligentie
Veel mensen ergeren zich namelijk kapot aan taal- en typfouten. Ook al bestaat er voor dit soort fouten een wetenschappelijk excuus, jíj wordt er op aangekeken.

Jouw kennis
Natuurlijk heb jij verstand van zaken. Maar wanneer mensen jouw verhaal op papier niet begrijpen, gaan ze daar toch echt anders over denken.

Jouw vaardigheden.
Schrijven hoort nu eenmaal bij je functie. En daarom verwacht men ook dat je goede teksten kunt schrijven, of je dit nu geleerd hebt of niet.

 

Wil jij dit risico niet lopen?

En wil je juist dat jouw kennis en kunde ook op papier volledig tot z’n recht komt? Neem dan het zekere voor het onzekere.

Ook de organisatie waar je voor werkt zal jou daar dankbaar voor zijn.

 

Zorg er voor dat…

… je in je planning rekening houdt met corrigeertijd.
Deze tijd verdient zich weer terug omdat collega’s, managers en klanten jouw boodschap in één keer zullen begrijpen.

… collegiale feedback normaal gevonden wordt.
Uiteindelijk werken jullie allemaal voor dezelfde organisatie en iedereen heeft er belang bij dat de boodschap goed overkomt.

… je gerichte feedback vraagt.
Vraag bij de eerste versie bijvoorbeeld alleen feedback op de hoofdlijnen en bij de laatste versie waar nog een punt of komma moet komen te staan.

… je je eigen zinnen mag herschrijven.
Vraag alleen wat er beter kan. Zo houd je controle over je eigen tekst.

… (ook wanneer je al goed schrijft) je je tekst toch eens door een ander laat lezen.
Want zelfs de besten zien wel eens wat over het hoofd. Je kunt er alleen maar nóg beter van worden.

 

Succes!

Vond je dit een waardevol artikel, deel dit dan met anderen!

Andere gratis schrijftips

Meer schrijftips?

Ontvang elke maand een gratis tip van Petra.