Deel met anderen!

Interessant? Deel deze tip gerust!

Lezergericht schrijven – doe jij dat wel?

Je hebt het vast wel eens meegemaakt dat je de tekst van een ander las en toen dacht:

‘Ja, en…?’

‘Duzz…?’

‘Wat moet ik hiermee?’

De schrijver van de tekst begrijpt waarschijnlijk wél wat er staat. En hij snapt niet dat jíj het niet snapt.

 

Wat is hier aan de hand?

Wat er mis gaat, is dat de schrijver zijn eigen kennis centraal stelt. En hierdoor zijn lezers vergeet.

Hij schrijft alles op wat hij weet, en doet dit volgens zijn eigen gedachtegang. En daarbij vergeet hij wel eens een stap waardoor jij het spoor bijster raakt.

Wat ook gebeurt, is dat schrijvers woorden gebruiken die voor hen normale kost zijn, maar die jij niet (zo goed) kent.

 

Een voorbeeld

Onderzoekers vroegen patiënten wat volgens hen de betekenis van deze zin was:

“Uw gewicht is stabiel.”

De ondervraagde patiënten dachten dat de arts positief gestemd was, dat het doel was bereikt.

Ze bleken er compleet naast te zitten. De arts bedoelde met deze zin namelijk dat hun gewicht consequent te hoog was.

Zo zie je maar weer.

 

Lezergericht schrijven

Of het nu gaat om een gespreksverslag, een e-mail, memo of rapport: je schrijf altijd voor een ander.

Zet de kennis van je lezers dus altijd centraal als je begrijpelijk wilt schrijven. Dat is dé manier om jouw doel te bereiken.

 

Vond je dit een waardevol artikel, deel dit dan met anderen!

Andere gratis schrijftips

Meer schrijftips?

Ontvang elke maand een gratis tip van Petra.