Close

Begrijpelijke (en juridisch correcte) brieven en e-mails

Begrijpelijke en (juridisch) correcte brieven en e-mails

* Voor iedereen die zakelijke brieven en e-mails schrijft *

 

Klanten lezen het liefst brieven en e-mails die duidelijk én correct zijn. Zo weten ze precies waar ze aan toe zijn.

Hiermee voorkom je dat klanten:

  • Onnodig telefonisch contact opnemen, en je er alleen maar meer werk bijkrijgt.
  • Geïrriteerd raken, terwijl je het liefst je klanten tevreden stelt.
  • Helemaal niets doen, terwijl je ze nou juist in beweging wilt krijgen.
  • Een klacht indienen of in bezwaar gaan: acties die alle partijen geld, tijd en frustratie kosten.


Om tevreden klanten te krijgen én te houden,
is een begrijpelijke brief of e-mail dus een absolute ‘must’.

En dat is soms nog best lastig. Wat voor jou duidelijk is, daar begrijpen je lezers soms helemaal niets van. Hoe kan dat toch? En hoe zorg je ervoor dat je boodschap echt glashelder is?

 

Logische vragen, krachtige oplossingen.

Wat helpt:

1. Leer kijken door de ogen van je lezers
Jouw lezers lezen je brieven en e-mails namelijk anders dan jijzelf. Wanneer je weet hoe zij dit precies doen, kun je hier handig op inspelen.

2. Schrijftechnieken onder de knie krijgen
Het geheim van succesvolle schrijvers is ze een aantal eenvoudige schrijftechnieken beheersen. Iedere keer blijkt dat de meest effectieve schrijvers een systematische aanpak hebben die tijd én energie bespaart.

3. Scholing
Met een frisse blik door de ogen van de lezer kijken en een nieuwe schrijftechniek onder de knie krijgen: slechts weinigen lukt dit zonder de juiste begeleiding.

 

De training ‘Begrijpelijke en (juridisch) correcte brieven en e-mails’ helpt je hiermee.

Tijdens deze schrijftraining leer je:

  • welke ‘taal’ jouw lezers prima begrijpen en hoe je hier naadloos bij aan kunt sluiten.
  • hoe je ervoor zorgt dat klanten zich begrepen en ‘gehoord’ voelen.
  • in welke specifieke volgorde klanten lezen en hoe je hier slim gebruik van kunt maken.
  • met welke simpele foefjes je klanten in beweging kunt krijgen.
  • welke informatie absoluut noodzakelijk is om onnodige bezwaarschriften te voorkomen.
  • hoe je jouw brief of e-mail het visitekaartje van de organisatie laat zijn.


En het leuke is: je ziet en merkt direct het verschil!

 

 

Rooske van der Werf“De training heeft bij medewerkers de ogen geopend.”

Onze afdeling heeft te maken met complexe klantaanvragen die we juridisch moeten toetsen. Het gevaar van brieven die wetsartikelen bevatten is dat je ouderwetse ambtelijke taal gebruikt die de klant niet kent. Hoe maak je zo’n brief nu leesbaar en toch ook juridisch waterdicht?

Al tijdens de training zagen ze dat het veel beter kan. We weten nu hoe we onze standaardbrieven kunnen aanpassen; de eerste resultaten liggen er al. En wat direct opvalt: die brieven bevatten veel minder tekst en zijn veel duidelijker. Het loont dus echt om teksten aan te passen en je medewerkers daarin te trainen. Onze klanten krijgen vanaf nu duidelijke brieven die veel minder vragen oproepen.

Mijn team heeft Petra ervaren als een ervaren trainer met kennis van zaken. Ze weet een groep op een prettige wijze ‘mee te nemen’ in een nieuwe manier van schrijven, met oog voor wat elke deelnemer nodig heeft.

Rooske van der Werf – manager DUO

 

 

Duur & Investering

Een basistraining van twee dagdelen vraagt een investering van € 1950,- (vrijgesteld van btw).

De standaardtraining bestaat uit drie dagdelen. Dit biedt ruimte voor voldoende oefening en feedback op eigen teksten. Investering: € 2750,- (vrijgesteld van btw).

Een training met juridische teksten bestaat standaard uit vier dagdelen. Investering: € 3750,- (vrijgesteld van btw).

Ook is het mogelijk een of meerdere deelnemers na afloop van de training individueel te begeleiden.

Voor deze training geldt:

  • maximaal 10 deelnemers
  • locatie en lunch wordt verzorgd door opdrachtgever
  • inclusief alle materialen en maandelijkse schrijftips
  • exclusief reiskosten
  • vrijgesteld van btw

Neem gerust contact met mij op om alle wensen te bespreken. Elke training wordt namelijk op maat gemaakt.


De training wordt gegeven door Petra Broekhuisen.

profielfoto petra vierkantIn de afgelopen jaren heb ik vele honderden professionals via mijn workshops, trainingen en coaching begeleid om hun specifieke vakkennis snel, helder en overtuigend op papier te zetten.

Veel van mijn klanten schrijven nu met zoveel meer gemak succesvolle teksten!

Petra’ weet soms ‘droge stof’ op een leuke manier te brengen. Daarnaast straalt ze enthousiasme voor haar vak uit.

De training van Petra is interactief waardoor je zelf gaat nadenken en actief met de stof bezig gaat. Soms best confronterend, maar ik leer hier wel veel van. Top!

Lees wat klanten nog meer zeggen: klantervaringen.

 

Vragen

Heb je vragen over dit programma? Stel ze gerust per e-mail en je krijgt van mij binnen 2 werkdagen antwoord!

Bellen kan natuurlijk ook: 06 – 128 000 24.