Close

Schrijftips die je direct kunt gebruiken

Iedereen kan schrijven! Het 5-stappenplan voor succesvolle zakelijke teksten.

Iedereen kan schrijven! Het 5-stappenplan voor succesvolle zakelijke teksten.

Ik geloof er in dat iedereen goede e-mails, brieven, memo’s en rapporten kan schrijven. Toch kom ik in mijn praktijk een hoop gezwoeg en gezweet tegen.

Te veel mensen weten in hun hoofd wel wat ze willen zeggen, maar krijgen dit maar niet goed papier.

Sommigen staren minutenlang naar een leeg scherm, terwijl anderen direct beginnen te typen. Deze snelle starters zijn trouwens achteraf wel weer veel tijd kwijt met het toevoegen, schrappen en herschikken van zinnen. De twijfel slaat toe.

“Waarom kan ik niet gewoon even snel een tekst uit mijn mouw schudden?” Goeie vraag, en gelukkig heb ik een hoopgevend antwoord voor je.

Je maakt waarschijnlijk geen gebruik van een goedwerkend stappenplan. Als je dat wel doet, lukt het jou namelijk ook om een goede tekst te schrijven. En dan ook nog eens met veel meer gemak.

Daarom deel ik deze keer het artikel ‘Het 5-stappenplan voor succesvolle zakelijke teksten’ met je.

Deze vijf stappen zijn echt essentieel wanneer je een goede tekst wilt schrijven. Let wel: de ene stap kan niet zonder de andere. Je hebt ze alle vijf even hard nodig!

 

Het 5-stappenplan voor succesvolle zakelijke teksten

 

1. Bepaal je doel

Waarom schrijf je eigenlijk een e-mail, brief of rapport? Stel jezelf deze vraag altijd en vóórdat je begint met schrijven.

Teksten zonder duidelijk doel zijn namelijk stuurloos. Jij weet niet welke kant je met je tekst op wilt en voor je lezer creëer je een doolhof van zinnen.

Denk dus eerst eens rustig na over de volgende vragen:

- Wat is het doel van mijn tekst?
– Wat is kort gezegd mijn boodschap?
– Waarom wil ik dit communiceren?

“Als je je doel helder verwoordt, kun je je beter focussen op wat je schrijft”

 

2. Maak een schrijfplan

Oké, je hebt een doel voor ogen. Nu is het tijd voor het schrijfplan. Zonder plan loop je namelijk alsnog het risico dat je halverwege ongemerkt van koers wijzigt. En zo verzand je in allerlei details waar je lezers niet op zitten te wachten.

Maak dus eerst een plan door antwoord te geven op deze vragen:

- Welke informatie zet ik in de inleiding?
– Wat werk ik uit in het middengedeelte?
– Hoe sluit ik af?

Helemaal niet zo ingewikkeld dus, je moet het alleen wel even doen. En ja, hierover nadenken kost tijd. Maar je voorkomt er wel mee dat je later eindeloos gaat schuiven met zinnen of hele alinea’s.

“Een schrijfplan is als een kaart van de stad, je kan hiermee moeiteloos je route uitstippelen”

 

3. Schrijf begrijpelijk

Een tekst schrijf je niet voor jezelf, maar voor je lezers. Toch? Het zijn dus je lezers die bepalen of jouw tekst goed te lezen is.

Wat voor jou volkomen begrijpelijk is, kan voor je lezers geheimtaal zijn. Ook al zijn ze hoogopgeleid. Zij hebben immers niet altijd die (voor)kennis die jij hebt.

Schrijf dus makkelijk leesbare zinnen en gebruik daarbij woorden die je lezer kent. Hierdoor wordt je tekst gelezen, begrepen én gewaardeerd.

“Goed geschreven zinnen hoef je slechts één keer te lezen om te begrijpen wat er staat”

 

4. Wees overtuigend

Zeer ergerlijk, maar het komt voor:

Je hebt een prettig leesbare en goed gestructureerde tekst geschreven. Maar toch doen mensen niet wat je hen vraagt te doen. Vaak betekent dit dat je hen achter de broek moet zitten met extra brieven of e-mails.

Maak je dit mee, dan is je tekst wellicht niet overtuigend genoeg. Bijvoorbeeld omdat je je argumentatie niet sluitend, compleet of logisch hebt gepresenteerd.

Als je je lezers wilt overtuigen, denk dan altijd grondig na over je argumenten. Anticipeer daarbij ook alvast op mogelijke tegenargumenten. Zo kun je je lezers op een kraakheldere en logische manier naar jouw conclusies leiden. Dit voorkomt een heleboel gepraat en gedoe achteraf.

“Hoe beter je je argumenten kiest en weet over te brengen, hoe meer je kunt bereiken”

 

5. Perfectioneer je schrijfvaardigheden

Verrassend weinig mensen hebben tijdens hun opleiding geleerd hoe je een professionele zakelijke tekst schrijft. Toch gaan de meeste werkgevers ervan uit dat je ‘gewoon’ al goed kan schrijven. Maar niets is minder waar.

Goede teksten schrijven is een vaardigheid, een kunde dus. Wanneer je weet hoe je het schrijven effectief kunt aanpakken, dan heb je daar de rest van je carrière ontzettend veel gemak en plezier van.

Het loont dus om je te verdiepen in handige schrijftechnieken. Jouw vakinhoudelijke kennis komt zo nog veel beter tot z’n recht en jij krijgt voortaan óók voor je schrijfstukken de waardering die je verdient!
Succes!

 

 

Wil jij ook glasheldere teksten leren schrijven?

Kijk dan welke training voor jou het meest geschikt is:

Basistraining Kort en Krachtig Schrijven
► Een basiscursus voor wie professioneel wil overkomen, ook op papier

Training Succesvolle Rapporten Schrijven – 2 dagen
► Voor wie teveel tijd kwijt is aan rapportages en memo’s

Cursus Boeiende Nieuwsberichten Schrijven – 1 dag
► Voor wie publiceert op intranet, de website of in nieuwsbrieven

Cursus Handleidingen en procedures schrijven – 1 dag
► Voor wie zijn of haar kennis feilloos wil overdragen

Cursus E-mails en brieven schrijven – 1 dag
► Voor wie wel eens zoekt naar de juiste toon en de juiste woorden

 

► Incompany schrijftrainingen – op aanvraag

Wil je een schrijftraining als incompany training? Neem dan contact met me op om de mogelijkheden te bespreken.

 

► Geen tijd voor een training of speciale wensen?

Bijvoorbeeld omdat:

  • je niet zo lang op je werk gemist kan worden
  • je alleen met jouw eigen teksten aan de slag wilt
  • je extra aandacht wilt voor een specifieke leerwens (dyslexie, speciale teksten)

Kies dan voor individuele coaching.

 

 

Over Petra Broekhuisen

“Iedereen kan goed leren schrijven!”

Inmiddels help ik al meer dan 25 jaar individuele klanten, teams en organisaties om hun schriftelijke vaardigheden naar een hoger niveau te tillen.

Mijn ervaring is dat iedereen die gemotiveerd is, goed kan leren schrijven. En geloof het of niet, zelfs de mensen die hun schrijfwerk het liefst uitbesteden vertellen mij dat ze het schrijven leuk beginnen te vinden!

In mijn nieuwsbrief deel ik iedere maand een waardevolle schrijftip waarmee je nog makkelijker en beter kunt schrijven. Ervaar het door de schrijftips direct in de praktijk toe te passen en laat je inspireren voor een nieuwe, prettig leesbare, schrijfstijl.

Heb je vragen of interesse in coaching of een training? En ben je gedreven om (met jouw team/organisatie) aan de slag te gaan om succesvolle teksten te schrijven? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.

 

 

Wil je de nieuwste schrijftip in je mailbox ontvangen?

Vul dan je e-mailadres en naam in:

Als bonus ontvang je ook direct dé ‘Lijst met Verboden Woorden.
E-mail Voornaam

 

 

Nog meer handige schrijftips:

 

PS Ken je anderen voor wie dit artikel ook interessant is? Delen zou heel fijn zijn. Dank je wel!

Geplaatst in: Blog

Reacties (0) ↓

Reacties