Close

Schrijftips die je direct kunt gebruiken

Haal eens de stofzuiger over je teksten!

Haal eens de stofzuiger over je teksten!

Regelmatig kom ik ze tegen in zakelijke teksten: formele woorden. Denk daarbij aan woorden als:

Echter, derhalve, middels, reeds, conform, in het kader van, drietal, betreffende, bovengenoemde, doen toekomen, doch, ergo, gaarne, hetgeen, ingevolge, mede, onderhavige, sedert, te allen tijde, teneinde, tevens, thans, vigerend, zulks, et cetera.

Prachtige woorden! Niets mis mee, ze staan ook gewoon in het woordenboek. Toch kun je je afvragen of je dit soort woorden wel wilt gebruiken in je zakelijke teksten.

Genoeg lezers blijken dit namelijk stoffige, ambtelijke woorden te vinden.

Zonder dat je het in de gaten hebt, loop je dus met dit soort woorden het risico dat ze jou (en je ideeën) minder serieus nemen. De overtuigingskracht van jouw e-mails, rapporten, adviezen en offertes zal daardoor aanzienlijk afnemen.

Misschien ben jíj je al bewust van de impact van deze formele taal. Toch krijg ik nog vaak de volgende tegenwerpingen te horen:

 

‘Zo schrijven we hier allemaal’

Schrijftradities kunnen binnen organisaties inderdaad soms jarenlang in stand worden gehouden. Maar, of je nu wilt of niet, taal verandert. Heden ten dage is nu toch echt verleden tijd?

Wil je weten hoe bijdetijds jouw schrijftaal is? Lees een goede vriend – die natuurlijk niet bij hetzelfde bedrijf werkt – dan eens voor uit eigen werk. Ik lees de reacties graag onderaan dit artikel.

 

‘Anders neemt de lezer mij niet serieus’

Formele taal klinkt inderdaad best gewichtig. Toch? Niettegenstaande het fundamenteel belang van deze vraag is het beantwoorden ervan niet eenvoudig. Begrijp jij in één keer wat hier staat? Ook geoefende lezers moeten deze zin minstens twee keer lezen. En hierdoor raken ze geïrriteerd.

Wil je écht indruk maken? Schrijf dan rapporten die gewoon makkelijk en snel leesbaar zijn. Dit levert je ongetwijfeld een regen aan complimentjes op!

 

‘Ik vind die woorden zo mooi’

Dat zijn ze ook! Wonderschoon, net als middeleeuwse teksten. Wanneer je daarvan houdt tenminste. Bij zakelijke teksten gaat het er alleen niet om hoe mooi je schrijft. Het moet vooral leesbaar zijn.

‘Kill your darlings’ is in dit geval toch echt het beste medicijn. De kunst is namelijk om zo te schrijven dat iedereen begrijpt waar je het over hebt.

 

Het kan ook anders!

Vervang stoffige woorden door gewonere, modernere woorden. Nu hoef je niet ineens alle woorden ‘op te pimpen’ ;-), maar met wat meer eigentijds woordgebruik doe je je lezers al een groot plezier.

 

Welk alternatief zou jij gebruiken?

Klik op de + voor een mogelijk alternatief.

echter

maar

reeds

al

drietal

drie

doen toekomen

sturen

onderhavige

deze, dit

tevens

ook, bovendien 

vigerend

geldend

Lijst met stoffige woorden

Wil je weten welke woorden je nog meer beter niet kunt gebruiken in je zakelijke teksten? Download dan hier de ‘Lijst met Stoffige Woorden’.

Ken je mensen voor wie deze schrijftip nuttig kan zijn? Gebruik dan deze link om dit artikel door te sturen. Veel dank!

 

 

Wil jij ook glasheldere teksten leren schrijven?

Kijk dan welke training voor jou het meest geschikt is:

Basistraining Kort en Krachtig Schrijven
► Een basiscursus voor wie professioneel wil overkomen, ook op papier

Training Succesvolle Rapporten Schrijven – 2 dagen
► Voor wie teveel tijd kwijt is aan rapportages en memo’s

Cursus Boeiende Nieuwsberichten Schrijven – 1 dag
► Voor wie publiceert op intranet, de website of in nieuwsbrieven

Cursus Handleidingen en procedures schrijven – 1 dag
► Voor wie zijn of haar kennis feilloos wil overdragen

Cursus E-mails en brieven schrijven – 1 dag
► Voor wie wel eens zoekt naar de juiste toon en de juiste woorden

 

► Incompany schrijftrainingen – op aanvraag

Wil je een schrijftraining als incompany training? Neem dan contact met me op om de mogelijkheden te bespreken.

 

► Geen tijd voor een training of speciale wensen?

Bijvoorbeeld omdat:

  • je niet zo lang op je werk gemist kan worden
  • je alleen met jouw eigen teksten aan de slag wilt
  • je extra aandacht wilt voor een specifieke leerwens (dyslexie, speciale teksten)

Kies dan voor individuele coaching.

 

 

Over Petra Broekhuisen

“Iedereen kan goed leren schrijven!”

Inmiddels help ik al meer dan 25 jaar individuele klanten, teams en organisaties om hun schriftelijke vaardigheden naar een hoger niveau te tillen.

Mijn ervaring is dat iedereen die gemotiveerd is, goed kan leren schrijven. En geloof het of niet, zelfs de mensen die hun schrijfwerk het liefst uitbesteden vertellen mij dat ze het schrijven leuk beginnen te vinden!

In mijn nieuwsbrief deel ik iedere maand een waardevolle schrijftip waarmee je nog makkelijker en beter kunt schrijven. Ervaar het door de schrijftips direct in de praktijk toe te passen en laat je inspireren voor een nieuwe, prettig leesbare, schrijfstijl.

Heb je vragen of interesse in coaching of een training? En ben je gedreven om (met jouw team/organisatie) aan de slag te gaan om succesvolle teksten te schrijven? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.

 

 

Wil je de nieuwste schrijftip in je mailbox ontvangen?

Vul dan je e-mailadres en naam in:

Als bonus ontvang je ook direct dé ‘Lijst met Verboden Woorden.
E-mail Voornaam

 

 

Nog meer handige schrijftips:

 

PS Ken je anderen voor wie dit artikel ook interessant is? Delen zou heel fijn zijn. Dank je wel!

Geplaatst in: Blog

Reacties (2) ↓

2 Reacties

  1. Marion Hijmensen juni 30, 2014

    Goed om te lezen en voor mij erg actueel. Ik merkte laatst bij het schrijven van een offerte dat de spellingscontrole mij regelmatig erop wees dat ik formeel taalgebruik gebruikte. Door inderdaad woorden als ‘middels’ of ‘hetgeen’ te gebruiken. Als aanvulling op jouw woordenlijst onderaan je blog wil ik je laten weten dat je de woorden ‘echter’ en ‘maar’ vaak mooier kan vervangen door het woord ‘en’. Dat klinkt meteen minder defensief!

    En dan ben ik nu erg benieuwd hoeveel formeel taalgebruik je in dit stukje tekst hebt ervaren;-)

    Reageer
    • Petra Broekhuisen juni 30, 2014

      Zeker in offertes kun je het inderdaad maar beter over ‘en’ hebben. Dit stimuleert de verkoop ;-) Geen formeel woord in je reactie te bekennen!

      Reageer

Reacties