Close

Schrijftips die je direct kunt gebruiken

Actie! Help alle clichézinnen in e-mails en brieven de wereld uit!!

Actie! Help alle clichézinnen in e-mails en brieven de wereld uit!!

L.S. – Naar aanleiding van uw schrijven… – In deze brief deel ik u het volgende mee. – Ik stuur u deze e-mail naar aanleiding van ons gesprek. – Ik wil u erop wijzen dat… – Wij vertrouwen erop u voldoende geïnformeerd te hebben.

Wie kent deze clichés niet? Misschien gebruik je dit soort zinnen zelf wel eens en anders kom je ze vast tegen in brieven en e-mails van anderen.


Wie brieven en e-mails schrijft, maakt namelijk al snel gebruik van clichés.
Meestal omdat:

  • je deze zinnen al járen gebruikt
  • ze automatisch je ‘pen’ uitfloepen
  • je ooit gehoord hebt dat het zo hoort
  • iedereen het doet
  • dit nu eenmaal in jullie standaardbrieven staat


Best fijn ook wel dit soort clichézinnen.
Je hoeft immers niet na te denken en ze staan vlot op papier.

Waarom dan deze actie om alle clichézinnen in brieven en e-mails uit te bannen?

Omdat een cliché niet voor niets een cliché heet. Het is een (te) vaak gebruikte uitdrukking die haar kracht door het vele gebruik ervan heeft verloren.

Een clichézin komt dus nogal afgezaagd over en heeft vaak z’n betekenis verloren. Het gebruik ervan kan voor jou ook nadelige gevolgen hebben.

  • Jouw lezers slaan clichézinnen over omdat ze vaak nietszeggend zijn. Dus waarom zou jij dit soort zinnen nog langer gebruiken?
  • Jouw lezers ervaren clichézinnen als onpersoonlijk. Ze voelen zich er in ieder geval niet door aangesproken. Een gemiste kans wanneer dit nu juist wel je bedoeling is.
  • Jouw lezers vinden clichézinnen ouderwets. Ja echt. Zeg maar eens eerlijk: hoeveel jaar gebruik jij ze al wel niet?


Wat dan wel?
Bedenk gewoon iets originelers en spreek je lezers persoonlijk aan. Je laat dan zien dat je je lezers serieus neemt en daar krijg je hun volle aandacht voor terug.

Zo verhoog je ook nog eens de kans dat je je doel (vele malen sneller) bereikt!

Wil jij je graag aansluiten bij deze actie, maar kun je wel wat inspiratie voor nieuwe zinnen gebruiken?

Klik dan op de + voor enkele alternatieve zinnen:

L.S.

Vrijwel niemand weet meer dat dit lectori salutem betekent: ‘heil aan de lezer’. Nu je dit weet, wil je waarschijnlijk meteen het alternatief weten: Geachte heer, mevrouw, Of: Beste lezer,

Naar aanleiding van uw schrijven...

Dit wil echt niemand meer lezen! Alternatief: In uw brief van 10 maart vraagt u mij… Of misschien zelfs wel: Bedankt voor uw e-mail!

In deze brief deel ik u het volgende mee.

Wist je dat deze zin niet af is? Want wat deel je nu mee? Deel dus in de zin mee wat je mee te delen hebt. Bijvoorbeeld: U komt in aanmerking voor een vergoeding van de reiskosten.

U ontvangt deze e-mail naar aanleiding van ons gesprek.

Ja, en wat zegt deze zin nu precies? Val gewoon direct met de deur in huis. Bijvoorbeeld: Zoals beloofd vindt u in de bijlage de checklist.

Ik wil u erop wijzen dat…

Mensen houden er niet zo van wanneer je hen op iets wijst, daar gaan nekharen van overeind staan. Wel vinden ze het fijn wanneer je hen ergens op attendeert. Schrijf bijvoorbeeld dit: Denkt u er aan uw ID-kaart mee te nemen?

Wij vertrouwen erop u voldoende geïnformeerd te hebben.

Deze zin laat zich maar lastig uitroeien. Vooral in standaardbrieven overleeft ‘ie al jaren. Alternatief: Mocht u vragen hebben, neem dan gerust contact met mij op. Of: Ik hoor graag wat u van dit voorstel vindt.

Voel je natuurlijk vooral vrij om te variëren en zelf alternatieven te maken! Want voordat je het weet, zijn deze alternatieven alweer cliché ;-)


Ken jij nog enkele onuitroeibare clichés?

Schrijf ze hieronder bij reacties, ik ben heel nieuwsgierig! (Ook naar je alternatieve zinnen.)

 

PS Ken je deze tip al?

27 helse momenten tijdens het schrijven die – helaas – voor iedereen herkenbaar zijn (beeldverhaal)

 

Wil jij ook glasheldere teksten leren schrijven?

Kijk dan welke training voor jou het meest geschikt is:

Basistraining Kort en Krachtig Schrijven
► Een basiscursus voor wie professioneel wil overkomen, ook op papier

Training Succesvolle Rapporten Schrijven – 2 dagen
► Voor wie teveel tijd kwijt is aan rapportages en memo’s

Cursus Boeiende Nieuwsberichten Schrijven – 1 dag
► Voor wie publiceert op intranet, de website of in nieuwsbrieven

Cursus Handleidingen en procedures schrijven – 1 dag
► Voor wie zijn of haar kennis feilloos wil overdragen

Cursus E-mails en brieven schrijven – 1 dag
► Voor wie wel eens zoekt naar de juiste toon en de juiste woorden

 

► Incompany schrijftrainingen – op aanvraag

Wil je een schrijftraining als incompany training? Neem dan contact met me op om de mogelijkheden te bespreken.

 

► Geen tijd voor een training of speciale wensen?

Bijvoorbeeld omdat:

  • je niet zo lang op je werk gemist kan worden
  • je alleen met jouw eigen teksten aan de slag wilt
  • je extra aandacht wilt voor een specifieke leerwens (dyslexie, speciale teksten)

Kies dan voor individuele coaching.

 

 

Over Petra Broekhuisen

“Iedereen kan goed leren schrijven!”

Inmiddels help ik al meer dan 25 jaar individuele klanten, teams en organisaties om hun schriftelijke vaardigheden naar een hoger niveau te tillen.

Mijn ervaring is dat iedereen die gemotiveerd is, goed kan leren schrijven. En geloof het of niet, zelfs de mensen die hun schrijfwerk het liefst uitbesteden vertellen mij dat ze het schrijven leuk beginnen te vinden!

In mijn nieuwsbrief deel ik iedere maand een waardevolle schrijftip waarmee je nog makkelijker en beter kunt schrijven. Ervaar het door de schrijftips direct in de praktijk toe te passen en laat je inspireren voor een nieuwe, prettig leesbare, schrijfstijl.

Heb je vragen of interesse in coaching of een training? En ben je gedreven om (met jouw team/organisatie) aan de slag te gaan om succesvolle teksten te schrijven? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.

 

 

Wil je de nieuwste schrijftip in je mailbox ontvangen?

Vul dan je e-mailadres en naam in:

Als bonus ontvang je ook direct dé ‘Lijst met Verboden Woorden.
E-mail Voornaam

 

 

Nog meer handige schrijftips:

 

PS Ken je anderen voor wie dit artikel ook interessant is? Delen zou heel fijn zijn. Dank je wel!

Geplaatst in: Blog

Reacties (0) ↓

Reacties